2008. április 26., szombat

A sikoly a szobában marad

Láttunk már haldoklást festményen, fényképen, dokfilmen, megszoborva, viaszba öntve, animáltan, megírva, megverselve, elénekelve, előadva, eltáncolva, elmutogatva. Ezernyi variáció létezik. Gregor Schneider, a német képzőművészet fenegyereke most kitalálta az ezeregyediket. Egy élő haldoklót akar kiállítani. - Zárt tabu.

Művészet, blöff vagy valami más? Nem tudom. Ha Schneider megegyezik egy haldoklóval, „gyere öcsém, kiállítalak téged, lássa csak a kultúrazabáló, milyen a sokkművészet", ebbe a haldokló pedig beleegyezik, az a kettőjük ügye. Ha jön a látogató borzadozni, az már százak, ezrek ügye. Ha a média felfújja a dolgot, az már millióké. Ha felfújni nem is, beszélni kell róla. Főleg az okokról és indokokról.

Gregor Schneider

Schneider egy zseni. Meghökkentő, depresszív alkotásaival eddig is rendesen megborzolta az emberek idegrendszerét. Van, amikor szándékosan szétfacsarja a műveit megismerni vágyók lelkét, máskor szimplán provokál a művészet nevében, tegyük hozzá: sohasem öncélúan.
A rebellis alkotó művészi érdeklődésének legerősebb vonala a „zárt térbe zárt ember" vizsgálata. Egyik ilyen „installációja" a meghökkentő „Schneider család". Két szomszédos házról van szó, ahová a látogató kulcsot kap, s már mehet is műélvezni. Szigorúan egyedül. (Schneider műveinek látogatásához szinte aranyszabály, hogy egyszerre csak egy látogatható tartózkodhat „bent" az alkotásban. Van, amikor öt percet kap, van, amikor rá van bízva, mennyi időt tölt el nézelődéssel. Vagy meneküléssel.)

Gregor Schneider

A házba egyedül belépő látogató egy szimpla házat kapott látványként, szereplőkkel. A konyhában egy nő mosogat, de nem vesz tudomást a behatolóról. Az emeleti fürdőszobában egy férfi maszturbál a zuhany alatt. Ő sem néz a látogatóra. Egy másik szobában a sarokban ücsörög valaki, fején egy plasztikzacskóval. Ennyi. Miután az ember kimenekült a nem gyenge depressziót okozó helyről, s kulcsra zárta maga mögött az ajtót, átsétál a szomszédos, ugyanolyan kinézetű házba. Ajtó kinyit. És mi fogadja odabent? Ugyanaz. Hajszálra ugyanaz. Schneider ikreket szerződtetett az installációs performanszra, így egy ugyanolyan konyhában egy ugyanolyan nő mosogat, a berendezés tökéletesen megegyezik az előző házban látottakkal, az ugyanolyan fürdőszobában pedig egy ugyanolyan férfi nyögdécsel kéjesen. A látogató pedig nagyon kényelmetlenül érezheti magát. Eltűnt a szabad akarata. Itt a művész piszkos módon manipulálta őt azzal, hogy a kukkoló szerepét osztotta rá. Egyedül van. Bezárva. Egy kulcsot szorongat a kezében, amely már-már szimbolikussá válik az idegen, mégis ismerős szagok és tárgyak, emberek világában. Akaratán kívül, de ő maga is kiállítási eszköz lett egy kiállításon, amelyet rajta kívül a kutya sem lát az adott pillanatban.

Gregor Schneider

"Szeretnék rájönni, ott marad-e sikolyom a szobában, miután kiléptem belõle" - nyilatkozta a mű kapcsán Schneider. A válasz egyértelmű igen. Fő művében, a „Halott házunk" című kompozícióban hatványozottan igaz a dolog. A „prototípus", amelyet aztán a művész más variációkban is megalkotott, Schneiderék saját családi háza volt. Egy ház, ahol semmi nem az, aminek látszik. Az eredeti falak mellé újabb falak vannak húzva, ajtók nyílnak a semmibe, a szoba lassan megmozdul, egy terítő lecsúszik az asztalról, minden ok nélkül. Belép az ember egy helyiségbe. Lát egy asztalt, kávézáshoz terítve egy ablak előtt. Látszólag semmi különös. Aztán kiderül, hogy az ablak be van falazva, a kintről beáradó nappali fény csak reflektor, a függönyt pedig rejtett ventilátor lebbentgeti. Az ajtó gyanúsan rossz helyen van, persze, mert nem az igazi ajtó. Amikor átmegy rajta a látogató (szigorúan egyedül), egy ugyanolyan szobába ér, minden ugyanaz, csak éppen a nappali fény helyett most éjszakai világítást kap. Csoda, hogy némelyek bepánikolnak?





Schneider nem állt meg. Létrehozta a talán legbrutálabb verziót, a „Fehér kín" elnevezésűt. Itt már nem találkozunk hétköznapi tárgyakkal. Egy börtönszerű labirintusfélében bolyong a látogató, természetesen egyedül, fehér minden, fehér falak, fehér fény, fehér zárkák. Ja, a kijárat nem ott van, ahol a bejárat. Keresd meg! A megoldás egy hűtőkamraszerű, töksötét teremben van, ahol a hátad mögött szépen bekattan az ajtó, ahogy beléptél. Csuda jó móka, tizennyolcas karikával.

Gregor Schneider

Ezekhez képest dedós játéknak tűnik, amikor megalkotta a mekkai Kába-kő ihlette kockát, s mindenáron ki akarta állítani valahol. Erre mostanság igen érzékenyek a moszlim vallásúak, nem csoda, hogy Schneider szinte mindenfelé falakba ütközött, hogy stílusos legyek.

Gregor Schneider

Mindezt csak azért részleteztem kissé hosszabban, hogy jobban rávilágítson erre a haldoklós izére. A dolog máris nagy botrányt okozott. Schneider ismét a zárt teret akarja manipulálni a látogató segítségével és viszont, de a dolog ezúttal halálkomoly. "A halál és a halálhoz vezető út sajnos ma szenvedést jelent. A halál valósága kegyetlen a német kórházakban, az intenzív osztályokon és a műtőkben" - mondja a művész a terv kapcsán. Tulajdonképpen semmi mást nem akar tenni, mint kiragadni a halált a megszokott, természetes helyéről, s átemelni egy mesterséges térbe. A többi a haldoklón és az őt bámulón múlik. Mert más egy zuhany alatt maszturbáló férfit kukkolni, s megint más egy olyan embert, aki azt teszi, amit az ember életében csak egyszer. Éppen haldoklik.

A dologban csak egyvalami zavar. Mi a célja Schneidernek? Hogyan fogja kivitelezni? Mi lesz, ha a kiállítási anyaga éppen nyitvatartási időben hal meg? Mire akar ezzel rádöbbenteni? Éppen a halál közhelyszerűségére? A magányra? Egy zárt térbe zárt ember várakozása az elmúlásra talán a legmagányosabb dolog a világon. Hogy ez művészet-e a szó bármilyen értelmében? Ha a haldokló annak gondolja, talán az. A többi vélemény úgysem számít.

Egy dolog biztos. Rengeteg sikoly fog abban a szobában maradni.

2008. április 25., péntek

A 212-es irat

Schwajda György örömmel tudatja Kaposvár népével, hogy a fővárosban is élnek ám bunkók! Ez jó hír. A rossz az, hogy az igazgatói pályázata olyan, amitől üvöltve szalad ki az ember a világból. - Színházi X-aktáink újabb dossziéja.

clown

Kezdem érteni, miért nem szeretik a fincsi színházdirektori posztokra pályázó önjelölt megváltók, ha pályázati anyaguk nyilvánosságra kerül. Azt viszont egyáltalában nem értem, mi a frászért titkosítgatják a cuccost. Közpénzből működtetett intézmény közpénzből fizetett direktorai lesznek, annyi joga már csak lenne az adott város polgárainak, hogy legalább tudják, kit fognak melengetni kebelükön az elkövetkezendő években. Ha már beleszólni úgysem tudnak, mert az az önkormányzat dolga.

Ezzel vissza is utaltunk Alföldi Róbertes aktánkra, amelyben arra próbáltunk rávilágítani, mekkora színjáték a pályázatok kiírása. Az előre elrendeltség elve működik a teátrumokban is, Kaposvár méltán nagyhírű színháza sem kivétel ez alól. A Csiky Gergely Színház hosszú évtizedekig a magyar színházi élet zászlóshajója volt. Komoly műhelymunka, zseniális előadások sora, szakmai és nézői elismerések, egyszóval: nagyon működött a dolog. Köszönhető ez elsősorban Babarczy Lászlónak és kitűnő, mindenkori csapatának.

Kaposvári Csiky Gergely Színház

Tavaly Babarczy távozott. Kétszeri nekifutásra végül sikerült kinevezni Znamenák István színész-rendezőt. Igaz, csupán egy évre. Igaz, nem is a város vezető pártjának nagy barátja. (Elnézést, nem lehet kikerülni a politikát, ugyanis arról szól az egész.) Schwajda kinevezése -bár még meg sem történt - eldöntött tény. A város polgármestere őt akarja, „Kaposvárnak a legjobb jár" - felnyerítéssel adta tudtára az esetleges lúzer pályázóknak: meg se próbálják! Önmagában ezzel a dologgal nem is lenne semmi gond, mindenhol így csinálják. Az viszont, hogy az egyébként kitűnően író Schwajda György egy kupac szart küldött be pályázati anyag gyanánt, az Kaposvár színházba látogató közönségének arconköpéseként értelmezhető. Mert egyfelől igaz, hogy tudja: úgyis őt választják meg. Másfelől: titkosította a pályázatát. Harmadsorban: megszívta, mert az anyag felkerült a netre. Természetesen, mint minden olyan írás, kép, videó, amelyről nem akarják, hogy felkerüljön.

A szigorúan bizalmas anyag a somma.hu jóvoltából olvasható, teljes terjedelmében megtekinthető itt is. A portál szerkesztőinek volt annyi humorérzéke, hogy néhány sor elolvasása után a kemény, tizenhárom oldalas cuccost átadták egy középiskolai tanárnak, s felkérték, értékelje azt, mintha érettségi iromány lenne. Az eredmény: gyenge elégséges.

Kaposvári Csiky Gergely Színház

Elolvasva az anyagot: ez nem pályázat. Ez inkább egy novellára emlékeztető, szépirodalmi stílusban megírt fércmű. Kicsit olyan érzésem volt az olvasása közben, mintha Schwajda György atomrészegen, hajnali kettőtől négyig kiprodukált volna magából valamit, amihez egyébként semmi kedve nem volt. Aztán úgy ahogy van, mindenféle javítás nélkül elküldte. A gondolatok ide-oda csaponganak, belecsap egy témába, aztán pár mondat után elfelejti. Pátosztól fűtött felkiáltások és kérdések egész sora hadakozik egymással, amelynek semmi köze egy igazgatói pályázathoz. Például: „ És mit csinál egy főrendező? Kit főrendez felül?" Nagyon humoros, bár Schwajda nem annak szánta, inkább helykitöltő filozófiai eszmefuttatásnak. Ha már írni kell valamit.

Az általános iskolai szintet megütő fogalmazás hemzseg a hibáktól. Szavakat felejtett el beírni mondatokba, amitől egy értelmetlen zagyvaság lett az egész. Menet közben átcsap valami teljesen másba. Finomkodik, pepecsel, barokkoskodik. Hihetetlen. Tartalmilag nulla, kivéve talán azt a részt, amikor elődjeibe rúg bele akkorát, amely már jócskán túllépi az ízléstelenség határát. Schwajda - jó szokás szerint - DVD-n nézte meg az előadásokat. Ennek kapcsán jegyzi meg: először el volt ájulva a teljesítménytől, aztán valahogyan szőr került a hurkába (betű szerint, hibákkal együtt idézve):

„(...)ahogy egyre több előadással ismerkedtem meg, egyre jobban elmélyedtem a részletekben, egyre inkább elfogott a gyanú, majd később a bizonyosság, hogy ebben a színházban, Szinte minden előadásban legyen ártatlan operett, bohózat, álvarieté, vagy dráma, hol csak Egyetlen jelenetecskében, hol az egész előadással, hol még a tapsrenddel is, engem...(mármint a nézőt) folyamatosan sértegetnek. Lehet, hogy szándékosa (sic!), lehet, hogy akaratlanul, lehet, hogy csak a számomra küldött válogatás hozta így véletlenül, lehet, hogy mint egyszerű bérlő, két-három havonta nézve egy előadást, észre sem veszem, de így végigszemlélve a legjobb előadásokat: ez a színház minden erejével törekszik arra, hogy figyelmeztessen engem, az egyszerű kaposvári nézőt: „Nézd meg magad ebben a tükörben, nézd meg mekkora bunó vagy, micsoda vidéki tahó!"

Jobb helyeken egy jól intézett pofon jár egy ilyenért, mindenesetre a kaposváriak rendkívül boldogok lehetnek, hogy végre megtudták: eddig vidéki tahóknak nézték őket. De sebaj, Schwajda megosztja boldogságát is (szintén betű szerint idézve):

"Egyrészt örömmel tudatom a kaposváriakkal, (nézővel és alkotóval) hogy immáron közel egy évtizede a fővárosban élvén nyugodt szívvel kijelenthettem (sic!) hogy itt is élnek, igen szép számban bunkók, (főleg az értelmiségiek közt, még színikritikus, és kritikusnő is) de akkorák, hogy Kaposváron, vagy Szolnokon még átutazó vízumot sem kapnának, nemhogy letelepedési engedélyt."

Schwajda pedig ezzel a helyesírással egy középiskolában nem kapna még átutazó vízumot sem. Nem részletezem tovább, fentebb van a link, el lehet mélyedni ebben a borzalomban. Ha már helyesírás: a középiskolai tanár 212 helyesírási hibát talált az iromány 13 oldalán. Ebből az első oldalon csak a cím szerepel.

Az értékelésben talált gyöngyszemek a tanár úr tollából:

"- össze-vissza, minden szabálytól függetlenül, hagyja el vagy rakja ki az írásjeleket mondatokon belül és a mondatok végén: ez a központozás halála
- az egybe- és különírás szabályaira is fittyet hány (még a Színház- és Filmművészeti Főiskola nevét sem tudja helyesen, kötőjellel leírni, pedig ott végzett)
- az „utolsósorban" szót következetesen különírja, mintha a színház „utolsó sorában" ülőről beszélne; nem tudja a „színházi szakember" a játszik ige felszólító módú alakját (játsszanak! helyett játszanak vagy játszzanak)

(...)Mérhetetlen tiszteletlenség egy ilyen nemtörődöm munkával egy ilyen jelentős pozícióba pályázni; és gyalázatos tiszteletlenség a bíráló bizottsággal szemben is. Persze az is lehet, hogy a pályázat tisztességes megírása nélkül is biztos volt magában, a pályázat megnyerésében; így viszont az előbbieken kívül saját magával szemben is mérhetetlen bűnt követett el; vagyis magáról állított ki nagyon gyenge bizonyítványt.

A pályázó dolgozatát (középszinten) viszont - „igazságtalanul" - így minősítem: gyenge elégséges."

Én nem minősítem, mert az cifrább lenne. Schwajda pontosan tudja, hogy ő lesz az igazgató. A kaposváriak pedig legalább nagyobb vonalakban láthatják, mit is várhatnak ők, akiket innentől kezdve nem tekintenek vidéki tahóknak. Inkább olvasni nem tudó tulkoknak, akik elől el kell rejteni a legendás ember pályázati anyagát. Most már legalább tudják, miért volt erre szükség.

2008. április 18., péntek

Csend. Téboly. Goya.

Amikor Beethoven megsüketült, kiszedette a húrokat a zongorájából, s szó szerint hang nélkül komponált. Festőnél kicsit bonyolultabb a helyzet. Az ecsetet nem lehet elnémítani. - Száznyolcvan éve, 1828. április 16-án halt meg Francisco Goya.

Goya művészete határvonal volt, nem csak a spanyol, de az egész európai festészetben. Igaz, ezt csak sok évvel halála után fedezték fel, ahogy az lenni szokott. Bár a királyi udvar festőjeként a tradicionális elvárásoknak kellett megfelelnie, az évek teltével egyre komorabb, sötétebb képeket, grafikákat vetett, vázlatolt a vásznakra. Az expresszionisták és az impresszionisták előszeretettel hivatkoztak rá, ám a másik spanyol zseni, Salvador Dali is szívesen átruccant elődje birodalmába némi ihletért.

Goya

A pasi egy kompromisszumokkal teli, abszolutista országba született, ahol ráadásul még a legbrutálisabban működött az inkvizíció intézménye. És jaj volt annak, aki a bigott katolicizmust megkérdőjelezte, akár szóban, akár ecsettel kezében. Kezdetben nem is volt vele probléma. 1746-ban látta meg a napvilágot. Az, hogy milyen pályát fog választani, már kamaszkorában teljesen világos volt. Kétszer is jelentkezett a Spanyol Királyi Akadémiára (1763, 1766), mindkét alkalommal kirúgták. Nem adta fel. Rövid itáliai kiruccanás után 1771-ben Zaragozában lett Francisco Bayeu y Subías tanítványa. Nem minden érdek nélkül három évvel később feleségül vette mestere leányát. A frigy jónéhány kaput megnyitott a felsőbb körökhöz vezető úton.

A Királyi Szövőműhelyben kapott állást, ahol öt évet húzott le, mint mintatervező. Páratlan dolgokat alkotott itt is, ám ő is tudta, ez nem lehet a végállomás. Mivel már közel volt a tűzhöz, be-bejárogatott a királyi udvarba is, ahol végre megkapta a kiugrási lehetőséget. Freskót festett a Szent Ferenc templomnak. A „Krisztus a kereszten" képe végre utat biztosított számára a San Fernando Akadémiára.

Goya

Innentől felgyorsultak az események. Igen befolyásos támogatókat talált a királyi udvarban. Akkoriban, csakúgy mint manapság, lobbizás nélkül nehéz volt kiugrási lehetőséget teremteni. Neki sikerült. III. Károly búcsút intett birodalmának és elhalálozott. Utódja, IV. Károly annyira szerette Goya műveit, hogy Királyi Festőnek nevezte ki. A művész egyre-másra festette a képeket a királyi család tagjairól, infánsnőkről, udvari talpnyalókról. Minden adott volt egy hosszú, diadalmas karrierhez.

Ha csak így lett volna, valószínűleg az utókor elkönyveli Goyat egy rendkívül tehetséges, ám nem túlzottan izgalmas festőnek. Emberünknek azonban két énje volt. Éppen pályája csúcspontját érte el, amikor kibújt a kisördög, s elkezdte megalkotni legnagyobb képeit. Ezen a ponton kell a betegségét megemlíteni. 1792-ben a Mester megsüketült. Bár - a legendák és Feuchtwanger könyve szerint - kitűnően olvasott szájról, betegsége kirekesztette a társasági életből. Sok verzió merült fel süketsége okáról, a legáltalánosabb vélemény szerint a festékekben lévő rengeteg ólom miatt halt meg a füle. Goya lelkileg iszonyúan megszenvedte a dolgot. Töretlen hévvel dolgozott, ám befelé forduló, megkeseredett emberré vált. Innentől kezdte váltogatni idillikus témáit a sötétséggel, a komor, fekete alkotásokkal, amelyekre oly szívesen hivatkoztak - és hivatkoznak mai napig - az utódok.

Goya

Goya

1799-ben egy éve volt udvari festő, amikor megfestette legnagyobb botrányt kiváltó képét, a „Meztelen Maya" címűt. A festmény mindmáig a leghíresebb spanyol akt, nem véletlenül. Tökéletes, zseniális. Az inkvizíció azonban nem így gondolta. Spanyolország prűdség tekintetében vetekedett Viktória királynő Angliájával. (Ami a külvilág felé mutatott orcát illeti. A királyi udvarba ott is eléggé vad dolgok történtek.) Az egyház kegyetlenül megkergette Goyat, aki kellőképpen össze is csinálta magát félelmében. Az inkvizícióval nem lehetett ujjat húzni. Egyértelmű volt, egy ilyen csatában csak vesztes lehet az egyszerű halandó. A Meztelen Maya kapcsán azt követelték, hogy Goya fessen ruhát a puci testre. Láss csodát, a piktor hevesen elutasította dolgot. (Hála legyen neki és a művészi szabadság gondolatának) A naked verzió szépen el lett zárva, Goya pedig alkotott egy ruhás változatot. Ettől mintha mindenki lenyugodott volna, kivéve a művészt.

Goya

Még ebben az évben kiadta 80 nyomatból álló sorozatát, „Los Caprichos" címmel, amelyet azóta is az izmusok klasszikus alapjának tartanak. Ez már bővelkedik szürrealista elemekben is, pedig azt csak vagy száz évvel később találták fel.

Goya

Goya egyre inkább a komor témák felé fordult. Függetlenségi háború egyik döbbenetes hatása a „Madrid védőinek kivégzése" című festmény volt. 1814-es kép. Előtte négy évvel készült a „Kolosszus", amely Napóleonra utalt akkor, ám a téma teljesen kortalan. (Erről a festményről is beugorhat Dali neve, nem véletlenül.)

Goya

Talán legdöbbenetesebb képe a „Szaturnusz felfalja fiát". Az már őrület a javából. Mind témában, mind megjelenítésben, mind szerkesztésileg. A kép egy tébolyult világ tébolyult kreálmányát ábrázolja, s bár klasszikus mitológiai témát dolgoz fel, valójában éppen a mindenkor érvényben lévő aktualitása miatt kelt borzasztóan rossz érzést.

Goya

1812-ben feleségét is elveszítette, teljesen egyedül maradt. Madrid mellett éldegélt, elzárkózva a külvilágtól. A helyiek csak „a süket házának" nevezték otthonát. Ahol saját falait pingálta tele. Nem volt maradása, Franciaországba költözött 1824-ben. A Királyi Festő címet is visszaadta, nem érdekelték már a hiú, karrierista címek. Tulajdonképpen nem sok minden érdekelte már. Négy évvel később halt meg.

A zseninek saját szavai szerint három tanítómestere volt: a természet, Velázquez és Rembrandt. Nem tudom, az izmusok mestereinek volt-e ilyen szentháromsága. Ha igen, az egyiket biztosan Francisco Goyanak nevezték.

Hódolat neki.

2008. április 10., csütörtök

A keselyűk könnye

Meddig terjed a sajtószabadság és mikortól lép át valaki egy morális határvonalat? Mennyire személyes ügy egy kislány haldoklása? És jó-e az nekünk, ha mi is látjuk? - A 80 legnagyobb botrányt kavaró fotó a Musée de l'Elysée-ben.

"Nem szándékunk provokálni. A kiállítás határokat feszeget - a véleményszabadság határait, a saját képhez való jog és a magánszféra jogának határait. A kiállítás megérteni próbálja, hogy mi elfogadható társadalmunkban és mi nem. Anélkül mutatjuk be a képeket, hogy állást foglalnánk mellettük vagy ellenük" - mondja a múzeum kurátora, Daniel Girardin az Ellentmodások (Controverses) kiállítás kapcsán. Óvatos, finom beharangozója egy páratlan mutatványnak.

A nyolcvan fénykép nem mindegyike témájában botrányos. Van közöttük olyan is, ám a zöme a kép kapcsán kialakult feszültségek miatt maradt emlékezetes. A kiállítás anyaga mély tűnődésre késztető és agresszíven sokkoló. Támadják is rendesen. Olyan képekről van szó, amelyek ilyen vagy olyan formában, de magukra rántották bizonyos társadalmi csoportok dühét és vádjait. Kiemelnék négyet.

Napi Élet Kultluk

A legnagyobb hisztit minden bizonnyal André Serrano „Piss Christ" című fotója okozza majd. A cím fordítása számtalan variációban létezik, ki-ki ültesse át magának, ahogy tetszik. A művész 1987-ben maga vizelt tele egy tégelyszerűséget, amibe aztán egy feszületet helyezett. A műről készült kép akkora botrányt kavart, hogy a mai napig hallatszik. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a múzeumban csak egy vitrinben elhelyezve merik a képet kiállítani. Ha netán valamelyik buzgó katolikusnak kedve lenne szétszaggatni dühének kiváltóját. Serrano annyiban különbözik a kiállítók nagy többségétől, hogy ő tudatosan sokkol. Általában szeret szórakozni a tabukkal, példa erre a „Hullaházban" című sorozata (csak erős idegzetűek kattintsanak), amely pontosan olyannak ábrázolja az embereket haláluk után, mint amilyenek életükben voltak: romlandónak, tehetetlennek, gyámoltalannak, kiszolgáltatottnak. Mennyiben művészet ez? Ha a provokációt motiváló szándékként tételezzük fel, akkor minden tekintetben az. Nem véletlen eseménysort örökített meg, nem „éppen arra járt", hanem tudatosan választotta a biztosíték kiverésére szolgáló témát.

Napi Élet Kultluk

Nem úgy, mint Frank Fournier 1985-ös fotósorozata, amelyből szintén látható kép a kiállításon. A kolumbiai vulkánkitörés után a tizenhárom éves Omayra Sanchez beszorult a törmelék közé a vízben. A mentők minden emberit megpróbáltak, de nem tudták kiszabadítani. Végül feladták. Hatvan órán át tartott. Csak ültek ott és együtt imádkoztak a haldokló kislány mellett, miközben Fournier kattogtatott. A történtek ismeretében csak azon lehet eltűnődni: hogyan lehet ezt ép ésszel kibírni? Omayra Sanchez borzasztó tragédiája mellékszálaként feltűnik egy pillanatra a mentőcsapat tagjainak és magának a fotósnak a tragédiája. A képet, aki egyszer is látta, soha nem felejti el. Azok, akik ott voltak, akik részt vettek a dologban, sokkélményként hordozzák magukban, amíg csak élnek. Miként dolgozza fel ezt az az ember, aki közben bőgve készíti a fotókat egy utolsó óráit élő kisgyermekről?

Napi Élet Kultluk

1993. május 26-án jelent meg minden idők talán legsokkolóbb sajtófotója a New York Times-ban. Egy Kevin Carter nevű pasas készítette Szudánban. A képen egy éhségtől haldokló kislány látható, tehetetlenül fekszik, miközben egy keselyű néhány méterre tőle várakozik. Érzi a halál szagát. A fotó tartalma fel sem fogható. Aki látja, nem akarja többet látni. Másfelől, egyetlen ilyen kép többet ér ezer cikknél, amikor a világ közvéleményét fel kell hívni valami súlyosra. Sikerült. Carter a kép miatt annyira durva támadásokat kapott, amilyet előtte újságíró még nemigen. Pedig neki még azt a keresztet is viselnie kellett, hogy ott volt. Látta. Azt is, amikor a keselyű elindult. A képért Pulitzert kapott, de semmiféle díj nem képes feledtetni az efféle iszonyatot, semmi nem törölheti ki az emlékezetből egy halott gyerek látványát. Carter nem tudta tovább cipelni a terhet, 1994. július 27-én öngyilkos lett. Képe és annak híre túlélte. Látható a kiállításon.

Napi Élet Kultluk

Ehhez képest a tárlat plakátján és marketingcuccain látható Olivero Toscani fotó, a smároló pappal és apácával valóságos felüdülést nyújt. Pedig annak idején, a Benetton-kollekció részeként az is nagy felzúdulást keltett, mint a művész által vezetett project majd minden darabja. A fehér kancát hágó fekete csődör, a fehér csecsemőt szoptató fekete nő, a meztelen fenék, rajta a HIV felirattal, mind megütötte a bigott kultúrakisajátítók agyát.

Fantasztikus kiállítás lehet, ám magam sem tudom, elmennék-e rá? Nem azért, mert felháborítónak találom. Nem az. Inkább azért, mert nem tudom, tudnék-e ekkora töménységű pofánvágással egészségesen szembesülni?

Bár a keselyűk nem ismernek határvonalakat, néha el kell kergetni őket. Különben elindulnak.

2008. április 9., szerda

Polgárpuki

Mi az ízléses poén, amin harsányan tud kacagni az idomított közönség? Fábry poénja Lendvai Ildikóval és az animal pornóval, vagy Nagy Kriszta Tereskova dalszövegei, amellyel mesterséges botrányt és mesterséges nézettségnövelést produkált hazánk egyik legótvarabb csatornája? - Aranyat csinálni könnyű, a szart átalakítani szarrá, az az igaz művészet! Az RTL-nek sikerült.

Nagy Kriszta Tereskova

Félreértés ne essék, nem csak Tereskova a probléma. Csípem a csajt, jó a dumája, jók az ötletei, néha meg elmegy az agya és megőrül, de erről majd lentebb. Igazi gond az RTL-lel van. De ott aztán egyre nagyobb a színvonal süllyedése a szellemi mocsárba.

A mesterséges botrány akkor jó, ha nem ennyire átlátszó. Szépen fent van a neten (az RTL pakolta fel) az ominózus jelenet, amikor a szebb napokat is látott Sándor Tereskovával megpróbálja finomítani utóbbi dalszövegét, s hosszú, tökunalmas másodperceket töltenek el azzal, hogy a „gecid a számba veszem" sorból „pepid a számba veszem" legyen. Az éles műsorban aztán szépen kivágták a részeket, a nézettség a lényeg, a többi le van...



Azt már megszoktuk, hogy Fábry bevette szókincsébe a „dugás" szót, annak valamennyi variánsát és szinonimáját. Mert ezen dől a nép a hahotától. Nagy kár, mert Fábrynak alapból kitűnő a beszélőkéje, improvizációs képességeit hazánkban igen nehéz túlszárnyalni, humora pazar. Sajnálatos, hogy lesüllyed időnként televíziós társaságának szellemi színvonalára. Mert lehetett volna Tereskovával egy jót dumálni. Nem csak a pizsikéről. Lehetett volna jókat kérdezni tőle. Ha tényleg kíváncsi a véleményére. Tereskova azonban egy dolog miatt volt ott, hogy csúnya szavakat mondjon, ezzel megmarketingelve a műsort, amely egyébként amatőrködések nélkül is szépen futna magától.

Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova alapjában véve rendben van. Nem polgárt pukkaszt ő, azon már régen túllépett. Emlegethetném most közhelyszerűen a görbe tükröt, de az sem lenne frappáns. Tereskova egész egyszerűen kimondja és megmutatja, hogyan éli mindennapjait a magyar társadalom döntő többsége, a reklámoktól és az ertéetlszerű médimacsoktól zombivá változott, leszívott agyú, langyos sörön böfögő, púzó állampolgár, akinek a nap fénypontja az Anyátok közt, a havi letudnivalója pedig az egyszeri kefélés a házastárssal.

Nagy Kriszta Tereskova

A „művészet szent szajhája" agyában egyébként nagyjából jól működik minden. Király ötleteket talál ki, mi több, meg is valósítja azokat, aztán jót röhög a sok álarcoson, akik el vannak borzadva tőle. Emlékezetes alakítás volt 2006 októberében a hekkelt kép a parlament előtt, a rendőrsorfal mögött szaró Tereskováról, aki létrehozta a virtuális szarküldő programot is, mondván: "akár Ön is jobban székel, mint politikusaink, ránk ott abszolút szarnak, függetlenül pártállásuktól és attól, hogy pillanatnyilag kormányon vannak-e vagy sem. Először arra akartam buzdítani az embereket, hogy szarjanak a parlament mellé, de aztán rájöttem, hogy ez közbotrányokozás lenne, meg a macera, hogy oda kell utazni, és utána helyet keresni, leguggolni."

Miért? Nem volt igaza? Művészember lévén ő nem autókat gyújtogatott, hanem virtuális kulákat küldött a szart kavargató politikusok székhelyére.

Nagy Kriszta Tereskova

Vagy ott volt látványos akciója a Godot Galériában 2004-ben, amikor Minta halál című kiállításának megnyitóján nyilvánosságra hozta végrendeletét, ezáltal tiltakozva az „önmagukat mecénásnak nevező üzletemberek" ellen, akik alacsony áron felvásárolják neves művészek alkotásait. A végrendelet értelmében Nagy Kriszta halála után csak az életében eladott képei maradnak meg, a többit elégetik.

Azért idézem az évekkel ezelőtti dolgait, mert a lelkes szotyirágó és RTL-en aszalódó életében a Heti Hetesben és Sándorunk sójában hallotta először a leányzó nevét, s nyáluk még most is ott szárad a képernyőkön. (Nem a csorgatástól, hanem a köpködéstől.)

Nagy Kriszta Tereskova

2003 végén Nagy Kriszta Tereskova magát alkotta meg egy festményen ( a festmény szót nagyon tág értelemben használom), amint Árpa Attila dugja hátulról. "Lehetek az artdirektorod?" - kérdezi a hátulról keményen megdolgozott művész a képen, Árpa pedig feleli szépen: "Keep cool bitch! Érted a bolygókat is lefejelem!" Árpa még büszke is volt a hír hallatán, hogy végre ilyen módon is megörökítették, ám az alkotó nem egészen erre gondolt: "A képen amúgy bárki lehetne a seggem mögött. De Árpa mégiscsak jobban mutat, mint valami öreg, dagadt csávó. És hogy miért éppen baszás van a képen? Manapság folyamatosan és mindenhol erről van szó. Ez fejezi ki legjobban a magyarországi helyzetet."

Hosszú lenne sorolni a mutatványait, de a lényeg az imént idézett utolsó mondat. „Ez fejezi ki legjobban a magyarországi helyzetet." Geszti Péterhez hozzá akart menni, gyereket akart neki szülni, aztán a dologból nem lett semmi. A repperropi Magyarország-dalán aztán úgy felhúzta magát, hogy rögtön írt egy másik változatot, amit fel is pakolt a netre. . "Ez a szám túlságosan is kedves, hazaszeretettel átitatott, pedig erről szó sincs. Én egyáltalán nem tapasztalom, hogy az ország különösképp a szívére venne, a magam arcát meg aztán pláne nem látom az arcában. Szomorú, hogy ilyen irányba halad a kultúra ügye, arról nem is beszélve, hogyan pusztul ki a médiából a kultúra utolsó csírája is, és foglalja el a helyét a tökéletes butaság. Geszti Péter Magyarországa éppen ezt a folyamatot erősíti."



És akkor még ott van a Tereskova zenekar, olyan klasszikusokkal, mint az „Illatos a pinám" című szám. Nehéz a csaj, az biztos, de helyén kell kezelni és egyből minden rendben.



Visszatérve végül Fábryhoz, a só felvételéhez, Tereskova mellényúlt, amikor elfogadta a meghívást. Bár a célja az volt, hogy megzilálja a közönség agyát, felhívja a figyelmet a tökkelütődésre és a totális kulturális elsivárosodásra, egy dolgot nem vett figyelembe. A célközönséget. Fábrytól elfogadják a „pinafaszt", mert Sándor olyan édin mondja, még a száját is csücsörkézi hozzá, hihihaha, ez a picsa meg ki merte mondani, hogy „pepi".

A botrány mesterséges, ezért rossz. Tereskova semmiféle tükröt nem mutatott, ellenben több száz internetes oldalon üvöltik a betűk: „Nézze meg Ön is a botrányos videót!" Sándor nem volt humoránál, látszott, kínszenvedés neki az egész. A nézők kivonultak, az egyetlen, aki tényleg jól érezte magát, az Nagy Kriszta volt.

Na, akkor most mindenkire rábízom, döntse el magában: ki a beteg? Nagy Kriszta? Fábry? A nézők? A magyar tévézombik? Az RTL?

Vagy mi?

Nagy Kriszta Tereskova

2008. április 6., vasárnap

Két kávé és egy fenekelés rendel!

A szadizmusról vagy de Sade-ról sok mindent tud még az is, aki nem rajong feltétlenül a témáért. De mi a helyzet a másik nagyágyúval, akiről a mazochizmus kapta a nevét? Kultusza egyre nagyobb, most éppen kávéházat nyitnak a nevével, plusz kap egy életnagyságú szobrot is. - Leopold von Sacher-Masoch, a kéjes fájdalom atyja, mint turistacsalogató.

Leopold von Sacher-Masoch

Az ötlet Ukrajnában, Lvivben (Lemberg) valósul meg, valamikor április elején. Nem lesz nagy a helyiség, ám annál jobban törekednek a színvonalra. A falakon az írót idéző erotikus képek, valamint a mazochizmusra utaló tárgyak díszítik majd. Odakünn pedig a későbbiekben helyet fog kapná a város nagy szülöttének egész alakos szobra is, mely - a tudósítás szerint - külsőleg nem fog különbözni a hasonló szobroktól, de például be lehet majd nyúlni a nadrágzsebébe, a szemeit pedig úgy alakítják ki, hogy nagyítóval lesznek alaposabban kémlelhetők. Ez utóbbit nem egészen értem, de majd egyszer ellátogatok oda, nagyítóval együtt.

Ennyi a hír, kukkantsunk mögé. Ki volt ez a pasas, és miért annyira jelentős az életműve?

mazochizmus

A mazochizmus napjainkban már nem számít perverziónak, sőt. Régi megállapítás az is, hogy egy olyan szexuális irányzat, amely mindkét félnek örömöt okoz, az nem perverzió, hanem. Ha valaki attól érzi jól magát, hogy tűsarkúban lépnek (jobb esetben) az arcába, azzal semmi gond nincs, ha ezt ő is és a tűsarkút viselő hölgy (úr) is begerjesztő dolognak tartja. A legfontosabb kitétel ezekben a játékokban, hogy a két fél „egyességet" kössön abban, mi is fog történni. Nehogy aztán menet közben derüljön ki, hogy a korbács helyett a legény egy motoros fűrészt kap elő a szekrényből, s mosolyogva közelít a megkötözött leányzó felé. Szóval, ha mindketten benne vannak a dologban, és egyformán élvezik, hát hajrá, jó mulatást.

mazochizmus

(Kissé ciki a dolog, ha celebek pajkoskodnak ilyen formában, netán videó is készül a kis bestékről, netán még a netre is felkerül a felvétel. Minden idők legnagyobb sportbotrányát hozhatja most Max Mosley, FIA elnök, aki huncut náci orgiát rendezett múlt héten. A leghatalmasabb embert a női „őrszolgálat" vezetője térdig érő katonai csizmában, ostorral a kezében utasította vetkőzésre, majd kapott egy alapos tetűvizsgálatot a fején és lentebb is, ugyanúgy, ahogy annak idején a koncentrációs táborok foglyaival tették. Ezután alaposan megbilincselték és megkötözték, majd az egyik domina megkérdezte, hány éves. - Negyvenkettő - hazudta a 68 éves FIA-főnök, csak azért, hogy a lódítás miatt egy pálcával szó szerint véresre verjék. Huhuhú! Pedig mi közünk van hozzá? Ha ő így szereti, öt náci bűrszerkós hölggyel, hát egész a seggére! Persze, az is egy más történet, hogy nem az asszonyt kérte meg otthon a fenekelésre, hanem luxuskurvákat. Hogy anyu és a két gyermek mit mondott Mosley-nak szó szerint, azt csak találgatni lehet, de szerintem keményebb lehetett, mint a korbácsolós SS-leányok.)

mazochizmus

A rövid aktuálerotikai kitekintő után térjünk vissza a kis Leopoldhoz. Hősünk 1836-ban született, édesapja nem kisebb ember volt, mint Prága rendőrkapitánya, 1848-tól. Szabadelvű szabadságszerető szabadúszóként Sacher-Masoch hamar kiröppent a fészekből. Élt Grazban, Salzburgban, Prágában és Bécsben, aztán - örüljünk - 1874-ben Budapestre tette át székhelyét, s itt is trónolt egészen 1881-ig. Két magyar témájú könyvet is írt, a Maria von Ungarn és a Der letzte König der Magyaren (Mária magyar királynő és Az utolsó magyar király) címűeket. Bár munkáit olyan nevek méltatták, mint Ibsen, Hugo vagy Zola, általános vélemény irodalmi berkekben, hogy Masoch csapnivaló író volt. Az említett művek egészen biztosan nem tartották volna fenn nevét, nem úgy, mint az 1869-ben megjelent leghíresebb műve, a „Vénusz bundában" (Bundás Vénusz), vagy a „Pusztai hiéna". Az örökbecsű alkotásokban szerepelteti úgy hősnőit, mint a férfiak „kínzóeszközét", a szó legszorosabb értelmében. Nőalakjai előszeretettel hajlottak szexuális kegyetlenkedésre, a szenvedő alanyok pedig a megalázás élvezetére.

mazochizmus

Budapest után Lipcse, Párizs, Mannheim, majd 1890-ben Lindheim következett, közben írt szorgalmasan, legtöbbször női álneveket használva. Második feleségével, Angelika Aurora Rümelinnel, szabályos szerződést kötött, amelyben pontosan rögzítette kínzásának feltételeit és kereteit. Fájintos kapcsolat, de miért ne?

mazochizmus

Ekkorra már szó szerint fogalom volt a neve. 1886-ban ugyanis megjelent Richard Kraft-Ebing elmegyógyász műve, a „Psychopatia sexualis". Ő volt az, aki a máig érvényben lévő két fogalmat megalkotta: a szadizmust De Sade nevéből, a mazochizmust értelemszerűen emberünkéből. A fogalmat „a lealáztatáshoz, a kegyetlenkedés elviseléséhez kapcsolódó kielégüléshez" kapcsolta. „A fájdalomokozással járó kéj és az elszenvedett fájdalom okozta kéj tulajdonképpen ugyanazon lelki folyamat két ellenkező oldalát mutatják, amely folyamat lényege az aktív, illetve passzív megalázás tudata, míg magának a kegyetlenségnek a kéjjel való kapcsolata ehhez képest másodlagos jelentőségű." - írta. A két fogalmat aztán egy Freud nevű úriember kötötte egybe, „szadomazochizmus" néven, s így is ünnepli a világ napjainkig.

Ünnepli? Mi az hogy! Olyannyira, hogy amikor 2003-ban Graz volt Európa Kulturális Fővárosa, külön varázslatot szerveztek Sacher-Masoch életművének tiszteletére, „Das Sacher-Masoch-Festival" címmel. Ott aztán volt minden, mi szemnek-szájnak és érzékeny testrészeknek ingere. „Az élvezet fantomja - mazochizmus a művészetben" című kiállítás anyaga rendesen megsokkolta a nézőket, akik addig nem is tudták, hogy az utóbbi száz-százhúsz év kulturális termésére ennyire rányomta bélyegét a szadizmus és a mazochizmus.

mazochizmus

Ha pedig valaki igazi unikumra vágyik, Apollinaire „Tizenegyezer vessző" című klasszikusát ajánlom a fent említett két névadó úriember művei mellé. Gyomor, az kell hozzá, valamint fenenagy befogadókészség. De a hatás garantált.

S ha éppen Lvivben mászkál valaki - nem családi programként -, az üljön be a Sacher-Masoch kávéházba, vessen különös pillantásokat partnerére, miközben szenvedélyesen kortyolgatják a „Bimbószaggató-kávét" vagy a „Hereroppantó Turmixot".

2008. április 1., kedd

„Nincsen remény, s te nem tudod”

Képein nem látszik a bomlott elme. A festmények és grafikák nem az alkotóról mesélnek, hanem egy világról, amely nem létezik. Csak bennünk, ha úgy akarjuk. Csodák, tiszta, érzelmen túli érzelmek, Ember, a Szürkeség helyett Varázs. Ha ez az őrület, akkor bolonduljon meg a Világ! - Negyven év után ismét kiállítás Gulácsy Lajos műveiből.

Gulácsy Lajos

Az 1882-ben született festőzseni egy teljesen külön kategóriája a XX. századi magyar képzőművészetnek. Boszorkányos módon kevergette és váltogatta a különböző stílusokat, meghatározhatatlan, kategorizálhatatlan stílusával egyik polcra sem helyezhető. Ő Gulácsy volt.

A mostani kiállítás a KOGART-ban több szempontból is különleges, bátor kezdeményezés. Egyfelől az utolsó Gulácsy-kiállítás 1966-ban került megrendezésre Székesfehérvárott. Azóta senkinek nem volt ereje és bátorsága a szanaszét szóródó műveket múzeumoktól és magángyűjtőktől összekeresgélni. Másfelől: az esemény apropója egy frissen végzett művészettörténész, Marosvölgyi Gábor nemrégen megjelent monográfiája adja, amely áttekinti az egész Gulácsy-életművet. Ritkaság, amikor „kezdő" szakmabelit ekkora megtiszteltetés ér. Nem lehetett semmi munka összehozni a kiállítást. Kiválogatni a műveket, rábeszélni a magángyűjtőket a kölcsönadásra, előteremteni a pénzt, és megfelelő marketinggel tálalni a dolgot. A munkatársak profizmusát dicséri, hogy mégis létrejött. Egészen július 20-ig lehet vizuális élvezetben részük azoknak, akik elmennek merengeni egy kicsit a 80 festmény és 60 grafika előtt, amelyek három emeletet foglalnak el az épületben.

Gulácsy Lajos

Gulácsy - bár járt rajzot tanulni - autodidakta művész volt. Talán ezért mert annyira csapongani a különböző területeken. Nem volt mintája, nem volt, aki fiatal korában rákényszerítse saját világlátását. Sokat tanulmányturistáskodott Olaszországban, a városok szellemisége elbűvölte. Reneszánsz zamatú képein gyönyörűen látszik a kor iránt érzett bódulata. Ugyanakkor ő az, aki a néma sikolyokat a leghátborzongatóbban meg tudta örökíteni. Az 1912-es „Golgota" elkeserítően lemondó hangulata nélkülöz mindent, ami a magasztos megváltás témájához szükségeltetik. Nem is a Megfeszített a főszereplő, hanem az égbolt (amely mintha megnyílt volna) és az előtérben sorjázó embertömeg, a vak szemek, a tátott szájak. Az egész kép egyetlen hosszú, fájdalmas üvöltés.

Gulácsy Lajos

A háború kitörésekor Velencében volt. Elméje jócskán megzuttyant, az Embert imádó művész agya nehezen tudott megbirkózni a borzalmakkal. Eleinte még csak szanatóriumoknak, később, 1917-től állandó lakója lett a Lipótmezőnek.

A homály leszállta után már nem a közönségnek festett. Szó szerint beköltözött képzeletbeli országába, Naconxipanba. Oda menekült, oda bújt, oda boldogította magát az esztelen őrületből, amely a világot jellemezte. És persze ő volt a bolond. Már „megőrülése" előtt is hóbortos különcnek tartották. Nem tudott beilleszkedni, nem tudott odacsapódni egy irányzathoz vagy csoporthoz sem. Inkább összetákolt magának egy saját birodalmat, tömve szecessziós, expresszionista, szürrealista, ki tudja még milyen elemekkel. Egyik leghíresebb képe, „Az ópiumszívó álma" már a homályos korszak remeke. Eredetileg a „Rokokó koncert" című festményben szerepelt a kép, amelyet Gulácsy három részbe vágott. A közepét eldobta, a maradék kettőből két külön alkotást csiszolt. „A rózsalovag" és a már említett csoda, „Az ópiumszívó álma". Simogató, lágy színek, kecses vonalak, légies hangulat. És mégis: az ember érzi az agressziót, a torzságot, a rútat, amelyet becsomagolt ugyan az őrült zseni, de elrejteni nem akart.

Gulácsy Lajos

Egy élet nyomora, hazátlansága, otthontalansága, útkeresése és reménytelensége vonul végig a kiállításon. Nem lelt nyugalmat sehol, csak ott, azon a képzeletbeli tájon, amelyet Naconxipannak nevezett, s ahonnan egyre ritkábban jött elő. 1924-ben megvakult. Még nyolc évig vegetált a sárga házban, még nyolc éve volt, hogy Naconxipan tájain kóboroljon, Dante és Shakespeare társaságában múlassa az időt. A külvilág felé már nem létezett. 1932-ben költözött örökre az Álomkertbe.

Gulácsy Lajos

Ne sajnálja az időt senki, aki arra jár. Nézze meg a képeit a bolondnak tartott, „szánalmas senkinek", a XX. századi Don Quijote-nak, aki beleőrült és belehalt abba, hogy a világ olyan, amilyen, nem pedig olyan, amilyen lehetne...

Gulácsy Lajos

Juhász Gyula

GULÁCSY LAJOSNAK

Lajos, elér-e hozzád még a hangom,
Mely úgy remeg, mint nyárfák estelen,
S rájuk ragyog a csillagszerelem,
Elér-e hozzád hangom, a szivedhez,
E nagy, bíbor virághoz, mely beteg,
És az agyadhoz, mely - ó, drága serleg! -
Gyász és nyomor borával telve meg!
Elér-e hozzád hangom, a naív, bús
Juhászkolomp a végtelen teren,
És fölver-e egy percre álmaidbul,
Melyekben nincs már többé értelem?

Ó, értelem! Hogy tudja ezt a többi,
A kalmár, börzés, a kalóz, betyár,
Csak okosan, csak adni, venni, ölni,
Törvényesen, míg az idő lejár.

Csak enni, nőszni és álmodni néha,
De óvakodva, mert itt élni kell,
Potom a szépség, és művésze léha,
Csak egy a mentség, egy csak: a siker!

Lajos, emlékszel, amikor először
Kerített össze minket alkalom,
A boldogságos, békés délelőttön
Gauguinnek száz lázálma a falon?
A sárga fényben a kövér banánok,
S a sárga tájon barna emberek,
Az elveszett Éden, mely fájva fájón
Bennünk zokog, ujjong, ragyog, remeg.
S a furcsa bálvány, szent fából faragva,
Mosolya sír, és bánata mosoly,
Önarcképem! - mondottad, és a zajban
Kacajod bongott, mint ha szél dobol!

Lajos, emlékszel, Váradon, tavasszal
A kis csapszékben, hol Watteau lakott,
Lerajzoltál, vén márkit, vaskalappal,
S tegnapnak láttad már a holnapot.
A Köröst néztük, és láttuk Velencét,
A kávéházban Goethe ült velünk,
Esengtük Grandet Eugénie szerelmét,
A csillagot kerestük, mely letünt.

A csillagot kerestük... merre is vagy,
Hisz még nem hullottál az éjbe le,
Még ég fölötted estenden a villany,
Még mérik, lázad nő vagy sűllyed-e?
Lajos, hiszen mi voltunk már azóta
Ott is, tudod, nem mondom, fáj a szó...
Ahol ketyeg a lélek, mint az óra,
De nem mutat időt, irtóztató.

Te ott maradtál, hallom, jobb neked már,
Mint ez a másik, józan, gaz pokol,
Hol gond, ital, nő, robot és a seft vár,
S a legszebb vágy legrútabban lakol.
Te ott maradtál: téren és időn túl
Sétálsz a kertben, csillag s híd alatt,
Nem hallasz már ugatni szűkölő bút,
S nem látod a halált, amint arat,
A mosolyt, melyet festett Lionardo,
Nem látod a nőn - csöndesen halad
Agyadban, mint a Léthe, mint az Arno,
Az örök semmi a vak nap alatt.

Nincsen remény, s te nem tudod. Szelíden
És finoman - hisz művész vagy, Lajos -
Babrálsz a párnán ujjaiddal. Az Isten
Legyen irgalmas. Ó, csodálatos
Szent, tiszta művész, Giotto jó utóda,
Alázatos, hű, tőled nem kiván
Már e plánéta semmit, és a holdba
Nakonxipán vár már, Nakonxipán!

Gulácsy Lajos