2009. július 16., csütörtök

A Perfect World

Nem tudom, készült-e a halott Dash Snow-ról legalább egy polaroid kép. Ha igen, tökéletesen beleillene az életművébe. Az ember, aki művészetet csinált a mocsokból, nincs többé. - Pszichedelikus brutalitások minden világok legjobbikáról, avagy aranylövés csak egy van.

Dash Snow

Dash Snow

Emberünk július 13-án nyírta ki magát heroinnal. Még nem töltötte be a huszonnyolcat sem, de őrült zseniknél ez már nagypapa kornak számít, lásd az összes fiatal zenészt, aki például a rockszakmában halálba életérezte magát. Snow is korán kezdte, tizenhárom éves korára kialakult benne a meggyőződéses megvetés a kispolgári szarságok ellen, így - lelépve otthonról - az utcán kereste a boldogulást és a bölcsek kövét.

Dash Snow

Dash Snow

Tizenhat évesen fotózni kezdett, de nem akart művészi képeket csinálni. Polaroidot használt, ami elég szokatlan ebben a műfajban, de éppen ezért kapták fel a fejüket annyian. A polaroid a maga igénytelenségével, manipulálatlanságával és gagyi jellegével kitűnő eszköz volt a temérdek szenny ábrázolására. Ezek a fotók nem hazudnak. Snow a legnagyobb trágyalébe merült alá vidáman, és megállás nélkül fotózta a kurvákat, drogosokat, részegeket, sugárban hányókat, véresre verteket. Hozzá kell tenni: tiszta pillanata szinte alig volt. Leggyakrabban pont úgy be volt tépve, mint azok, akiket lekapott, s általában másnapra fogalma sem volt arról, hol és milyen körülmények között készültek a képek.

Dash Snow

Dash Snow

Az utazás, amelyről a polaroidok beszámolnak, nem rendkívüli. Éppen ez adta az értékét. Kordokumentum, ideológiát és sztorikat nélkülözve. És egyszer csak művészet született. Az amerikai underground néhány éven belül félistenként tekintett a magát rommá ütő művészre, aki külső megjelenésével is inkább emlékeztetett valami elfajzott rocktetűre, mint társadalmi normákat legalább minimálisan betartó „művészre". Idézőjel, mivel a szó szoros értelmében nem volt az. Huszonhárom évesen már pápaként emlegették azon a területen, ahol egyébként is egyeduralkodó volt.

Dash Snow

Szürreális világábrázolásában éppen az volt a bosszantó, hogy nincs benne semmi szürreális. Bár számos installációt és komponált művet is kiállított, a leghíresebb munkái mindig is a nyers polaroidok maradtak. Snow ikonná vált, tömegek ünnepelték benne a nihilistát, aki időnként ellenszenves nihilizmussal köpött a nihilre, amelyet egyébként dicsőített.

Dash Snow

Dash Snow

Sokkolt és botránkoztatott, amin baromi jól tudott szórakozni, ugyanis éppen ez nem volt célja. A néger farokról kokaint szippantó srác vagy a saját vizeletükben és hányásukban fetrengő kedves fiatalok persze megosztották a közönséget, jöttek az inkvizítorok, akik megpróbálták ellehetetleníteni Snow-t, csak ott buktak meg, hogy rajta nem volt mit ellehetetleníteni. Olyan szinten drogozta magát tönkre, amennyire csak lehet a meghülyülésen kívüli állapotban. Ráadásul nem mozgatott hegyeket azért, hogy piedesztálra emeljék. Megtették azt cafrangos marketing nélkül is.

Dash Snow

Dash Snow

Felkapottsága az őszinteségben rejlett. Nem akart többnek látszani annál, ami. Ahogyan fotóinak szereplői, ő is meztelenül mocskos önmagát pakolta ki a nagyközönség elé. Hogy felvételeinek zöme művészet-e vagy sem, azon persze lehet vitatkozni. Őszinteségükbe és misztifikálatlanságukba belekötni viszont lehetetlen.

Dash Snow

R.I.P.
Meg hasonló baromságok.

Dash Snow

Nincsenek megjegyzések: