2009. március 18., szerda

Tomporművek

André Martins de Barros. Van, aki szerint vibrálást okozó mesterműveket, mások szerint egyszerűen csak seggfejeket fest. Én az első véleménnyel azonosulnék, vibráció nélkül. - BeinArt. A hetedik csapás.

Barros ötletében az égvilágon semmi eredeti nincs. Az ötletben. A kivitelezés más tészta. Maga a furcsaság a XVI. században pattant ki Giuseppe Arcimboldo agyából, aki így lazán rávert néhány évet a szürrealistákra, mert hát mi ez, ha nem szürrealizmus, csak középkori kivitelben? A technikai elgondolás egyszerűnek tűnik, de veszettül nehéz kivitelezni. Lényege, hogy különböző tárgyakból vagy élőlényekből olyan elrendezést készítsünk, amelyek aztán egy személy portréjává állnak össze. Messzebbről nézve látod a nagy fejet, közelebbről az apróságot. Barros ezt az ötletet nyúlta le, a legmélyebb tiszteletadás mellett.

André Martins de Barros

Nála is felbukkannak ugyan könyvekből összepakolt arcok, hamutálfejű portrék, ám a legjellemzőbbek a meztelen testekből meghegesztett fejformák. Csüngenek, csavarodnak, egymásba gabalyodnak, szakállból csöpög a nyers, reszkető női hús (néhány férfiúi is), szemekbe olvad a tömény erotika. Szinte mozognak a portrék, a pillanatba olvasztott rútság közelről tökéletessé válik, nagyterpeszt ad a fantáziának, puha párnát a vágynak.

André Martins de Barros

Hősünk egyébként Párizsban alkot, műterme egy köpésre van a Moulin Rouge-tól, amelynek nagy rajongója. Talán érthető a dorbézolós vonzódás a női domborzat iránt, beleértve halmot, dombot, völgyet, barlangocskát. A földszinti alkotókuckó hatalmas ablakokkal van felszerelve, egyrészt a fény miatt, másrészt azért, hogy az utca embere bármikor megleshesse a Mestert alkotás közben. Szürrealista peep show, és még fizetni sem kell érte. Jó, Párizsban lazák a népek, ott nevén nevezik a dolgokat, ami a szívükön, az a szájukon, meg persze lejjebb is.

André Martins de Barros

A dolog gyönyörűsége a torz, ijesztő arcok bámulatos szépségében rejlik. Az apró testekben, amelyek kiadják az egészet, a combharisnyába bújtatott női lábakban, a tomporulatokban, a hanyagul szétvetett combokban, a buja testiségben. Ami elsőre csúfnak látszik, az valójában a világ legjobb dolgából van összepakolva. Arcképet formáznak az arcunkba tolt fenekek, ez az, amit Arcimboldo még nem vállalt be annak idején, ő maradt a gyümölcsöknél. Barros is, csak az övéi húsosabbak.

André Martins de Barros

Nincs abban semmi ellentmondás, amit Barros csinál. Összehozta egy régi, jó recept alapján az esztétikailag némileg egymásnak ellentmondó dolgokat, aztán harmóniát csiholt az összhatásba. A közeli káoszból, összegubancolódott zűrzavarból rendet és átláthatóságot teremtett, s az egésznek csak annyi a trükkje, hogy mikor hogyan, vagy honnan nézed a dolgot. Pofonegyszerű dolog a középkor óta. Karizma és farizma.

Néha kifejezetten szórakoztató, ha valaki segget csinál más szájából.

André Martins de Barros

André Martins de Barros

Nincsenek megjegyzések: