2008. április 9., szerda

Polgárpuki

Mi az ízléses poén, amin harsányan tud kacagni az idomított közönség? Fábry poénja Lendvai Ildikóval és az animal pornóval, vagy Nagy Kriszta Tereskova dalszövegei, amellyel mesterséges botrányt és mesterséges nézettségnövelést produkált hazánk egyik legótvarabb csatornája? - Aranyat csinálni könnyű, a szart átalakítani szarrá, az az igaz művészet! Az RTL-nek sikerült.

Nagy Kriszta Tereskova

Félreértés ne essék, nem csak Tereskova a probléma. Csípem a csajt, jó a dumája, jók az ötletei, néha meg elmegy az agya és megőrül, de erről majd lentebb. Igazi gond az RTL-lel van. De ott aztán egyre nagyobb a színvonal süllyedése a szellemi mocsárba.

A mesterséges botrány akkor jó, ha nem ennyire átlátszó. Szépen fent van a neten (az RTL pakolta fel) az ominózus jelenet, amikor a szebb napokat is látott Sándor Tereskovával megpróbálja finomítani utóbbi dalszövegét, s hosszú, tökunalmas másodperceket töltenek el azzal, hogy a „gecid a számba veszem" sorból „pepid a számba veszem" legyen. Az éles műsorban aztán szépen kivágták a részeket, a nézettség a lényeg, a többi le van...



Azt már megszoktuk, hogy Fábry bevette szókincsébe a „dugás" szót, annak valamennyi variánsát és szinonimáját. Mert ezen dől a nép a hahotától. Nagy kár, mert Fábrynak alapból kitűnő a beszélőkéje, improvizációs képességeit hazánkban igen nehéz túlszárnyalni, humora pazar. Sajnálatos, hogy lesüllyed időnként televíziós társaságának szellemi színvonalára. Mert lehetett volna Tereskovával egy jót dumálni. Nem csak a pizsikéről. Lehetett volna jókat kérdezni tőle. Ha tényleg kíváncsi a véleményére. Tereskova azonban egy dolog miatt volt ott, hogy csúnya szavakat mondjon, ezzel megmarketingelve a műsort, amely egyébként amatőrködések nélkül is szépen futna magától.

Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova alapjában véve rendben van. Nem polgárt pukkaszt ő, azon már régen túllépett. Emlegethetném most közhelyszerűen a görbe tükröt, de az sem lenne frappáns. Tereskova egész egyszerűen kimondja és megmutatja, hogyan éli mindennapjait a magyar társadalom döntő többsége, a reklámoktól és az ertéetlszerű médimacsoktól zombivá változott, leszívott agyú, langyos sörön böfögő, púzó állampolgár, akinek a nap fénypontja az Anyátok közt, a havi letudnivalója pedig az egyszeri kefélés a házastárssal.

Nagy Kriszta Tereskova

A „művészet szent szajhája" agyában egyébként nagyjából jól működik minden. Király ötleteket talál ki, mi több, meg is valósítja azokat, aztán jót röhög a sok álarcoson, akik el vannak borzadva tőle. Emlékezetes alakítás volt 2006 októberében a hekkelt kép a parlament előtt, a rendőrsorfal mögött szaró Tereskováról, aki létrehozta a virtuális szarküldő programot is, mondván: "akár Ön is jobban székel, mint politikusaink, ránk ott abszolút szarnak, függetlenül pártállásuktól és attól, hogy pillanatnyilag kormányon vannak-e vagy sem. Először arra akartam buzdítani az embereket, hogy szarjanak a parlament mellé, de aztán rájöttem, hogy ez közbotrányokozás lenne, meg a macera, hogy oda kell utazni, és utána helyet keresni, leguggolni."

Miért? Nem volt igaza? Művészember lévén ő nem autókat gyújtogatott, hanem virtuális kulákat küldött a szart kavargató politikusok székhelyére.

Nagy Kriszta Tereskova

Vagy ott volt látványos akciója a Godot Galériában 2004-ben, amikor Minta halál című kiállításának megnyitóján nyilvánosságra hozta végrendeletét, ezáltal tiltakozva az „önmagukat mecénásnak nevező üzletemberek" ellen, akik alacsony áron felvásárolják neves művészek alkotásait. A végrendelet értelmében Nagy Kriszta halála után csak az életében eladott képei maradnak meg, a többit elégetik.

Azért idézem az évekkel ezelőtti dolgait, mert a lelkes szotyirágó és RTL-en aszalódó életében a Heti Hetesben és Sándorunk sójában hallotta először a leányzó nevét, s nyáluk még most is ott szárad a képernyőkön. (Nem a csorgatástól, hanem a köpködéstől.)

Nagy Kriszta Tereskova

2003 végén Nagy Kriszta Tereskova magát alkotta meg egy festményen ( a festmény szót nagyon tág értelemben használom), amint Árpa Attila dugja hátulról. "Lehetek az artdirektorod?" - kérdezi a hátulról keményen megdolgozott művész a képen, Árpa pedig feleli szépen: "Keep cool bitch! Érted a bolygókat is lefejelem!" Árpa még büszke is volt a hír hallatán, hogy végre ilyen módon is megörökítették, ám az alkotó nem egészen erre gondolt: "A képen amúgy bárki lehetne a seggem mögött. De Árpa mégiscsak jobban mutat, mint valami öreg, dagadt csávó. És hogy miért éppen baszás van a képen? Manapság folyamatosan és mindenhol erről van szó. Ez fejezi ki legjobban a magyarországi helyzetet."

Hosszú lenne sorolni a mutatványait, de a lényeg az imént idézett utolsó mondat. „Ez fejezi ki legjobban a magyarországi helyzetet." Geszti Péterhez hozzá akart menni, gyereket akart neki szülni, aztán a dologból nem lett semmi. A repperropi Magyarország-dalán aztán úgy felhúzta magát, hogy rögtön írt egy másik változatot, amit fel is pakolt a netre. . "Ez a szám túlságosan is kedves, hazaszeretettel átitatott, pedig erről szó sincs. Én egyáltalán nem tapasztalom, hogy az ország különösképp a szívére venne, a magam arcát meg aztán pláne nem látom az arcában. Szomorú, hogy ilyen irányba halad a kultúra ügye, arról nem is beszélve, hogyan pusztul ki a médiából a kultúra utolsó csírája is, és foglalja el a helyét a tökéletes butaság. Geszti Péter Magyarországa éppen ezt a folyamatot erősíti."



És akkor még ott van a Tereskova zenekar, olyan klasszikusokkal, mint az „Illatos a pinám" című szám. Nehéz a csaj, az biztos, de helyén kell kezelni és egyből minden rendben.



Visszatérve végül Fábryhoz, a só felvételéhez, Tereskova mellényúlt, amikor elfogadta a meghívást. Bár a célja az volt, hogy megzilálja a közönség agyát, felhívja a figyelmet a tökkelütődésre és a totális kulturális elsivárosodásra, egy dolgot nem vett figyelembe. A célközönséget. Fábrytól elfogadják a „pinafaszt", mert Sándor olyan édin mondja, még a száját is csücsörkézi hozzá, hihihaha, ez a picsa meg ki merte mondani, hogy „pepi".

A botrány mesterséges, ezért rossz. Tereskova semmiféle tükröt nem mutatott, ellenben több száz internetes oldalon üvöltik a betűk: „Nézze meg Ön is a botrányos videót!" Sándor nem volt humoránál, látszott, kínszenvedés neki az egész. A nézők kivonultak, az egyetlen, aki tényleg jól érezte magát, az Nagy Kriszta volt.

Na, akkor most mindenkire rábízom, döntse el magában: ki a beteg? Nagy Kriszta? Fábry? A nézők? A magyar tévézombik? Az RTL?

Vagy mi?

Nagy Kriszta Tereskova

Nincsenek megjegyzések: