2008. december 30., kedd

Kedves és mészáros

A Niagara vízesés a lefolyik a vászonról, George Washington feje pedig cafatokban. Persze mi ez ahhoz képest, amikor egy naplemente annyira forró, hogy meggyullad tőle a festmény? - Valerie Hegarty, a Pusztítás Teremtő Angyala.

A csaj egyébként teljesen normális. Nem vonyít a holdra éjszakánként, nem tart a párnája alatt böllérkést, nem szaladgál pucéron az utcán, és ami a legfontosabb: nem dől hanyatt a saját zsenialitásától. Mi igen. Amikor Valerie Hegarty kinyitja a műterem ajtaját, elkezdődik a metamorfózis. Vérengző fenevaddá változik, kliségyilkos démonná, aki ott pusztítja és írtja a mítoszművészetet, ahol csak éri. Jól teszi, mert elképesztően dögös cuccokat készít.

Valerie Hegarty

Valerie Hegarty

Már maga a műterem külön történet. A feneketlen káosz. Mintha bomba robbant volna, vagy mintha a csaj egy üveg vodka után nekiállt volna idegből szétverni az egészet. Törmelékkupacok, miszlikbe aprított papír- és kartonlapok, falakról félig letépett cuccok. Azonnal látszik: itt valaki mindent belead a kreativitásba: dühöt, humort, önsajnálatot, megvetést, apró kivagyiságot és szakmája imádatát.

Valerie Hegarty

A lényeg: Hegarty az alkotást a rombolással kezdi. Kinéz magának valami olyasmit, ami közismert (Amerikában legalábbis az), népszerű, vagy éppen tízezrével adják el a repróit a szuvenyír- és giccsboltokban. Olyan ikonszerűt. Témában és alkotóban egyaránt. Amikor megtalálja, nekiáll a klisés, unalomig megszokott dolgot átalakítani. Szétvágja, felgyújtja, kettémetszi, kilyukasztja, kicsavarja és kifacsarja egészen addig, ameddig felismerhető még ugyan az eredeti mű, ám a nagy disztrójolás miatt értelmét veszti és új gondolatok magvát csapja az agyunkba.

Valerie Hegarty

A nő tipikus mítoszromboló. Az emblematikus dolgokra kattant rá, olyan helyekre és személyekre, amelyek már-már kultikus tiszteletnek örvendenek. Frederic Church például a tájképfesztészet mágusának számított-számít az óperencián túl. A XIX. században tevékenykedő májsztró szabályos iskolát teremtett művészetével. Romantikus képeinek csodájára jártak, ízlést nélkülöző amerikások mai napig szívesen aggatják a másolatokat a takonyzöld tapétára, éppen a bivalyfej mellé. A Niagara vízesésről számtalan festményt készített, bravúrosan egyébként, a látvánnyal valóban nehéz betelni. Hogy Hegarty mit művelt az egyik ilyen stílusú festménnyel, az látható a fotón. Lenyűgöző. A víz lefolyik a vászonról, a szivárványocska inkább egy atomrobbanás utáni csend pillanatfelvételéhez illene, a büszke fenyő félredőlve. Az erőteljes nyugalmat árasztó kép egycsapásra káoszba váltott. Az egész kifacsarva, fölre döntve, félig elpusztítva. Nesze neked, Természet Lenyűgöző Ereje! Nesze neked, Valerie Hegarty!

Valerie Hegarty

Valerie Hegarty

Vagy itt a másik „áldozat", Thomas Moran, aki szintén iskolateremtő jelleggel festette a tájat az 1800-as évek második felében, illetve a XX. század elsőjében. Ugyanaz az idillikus, szűzies természetábrázolás, mint Church esetében. A Yellowstone és a Grand Canyon festőjeként - általában kanyonmániás volt - szerzett elévülhetetlen érdemeket magának, amíg Hegarty el nem kezdte évíteni. Az ötlet az ő stílusproduktumával egyszerű, ám annál hatásosabb. Kettérepesztette a kanyont ábrázoló képet, de nem állt meg itt. A repedés ugyanis a kiállítótér plafonjától egészen a földig fut, úgy, hogy közben keresztülszalad a festményen is. Pofás meló, sokat ugyan nem kell gondolkodni rajta, de a látvány mókásan érdekfeszítő.

Valerie Hegarty

Szegény George Washingtonról már nem is beszélve, akinek híres portréját a hölgy szétégette, szétkaszabolta, úgy tönkrevágta, hogy ha nem tudnánk az ábrázolás célszemélyét, csak tippelni tudnánk, kit ábrázol a bestiális kép. Na jó, mindannyian porrá leszünk, sőt, a festmények is, de ennyire siettetni az elmúlást, az már mindenképpen figyelemreméltó vállalkozás.

Valerie Hegarty

Valerie Hegarty

Valerie Hegarty

Ha pedig igazán dühös kedvében van a csaj, akkor fogja a művészi golyószórót és nekiesik mindennek, ami a keze ügyébe kerül. Lyukak a falban, az előtte álló szekrényen, a vitrineken, a festményeken. A törmelék hanyagul a kiállítási tárgy elé dobálva, mintha csak művészeti bűntény helyszínén járna az ember, ahová a szíeszáj még nem érkezett meg. Hentesmunka a javából.

Valerie Hegarty

Az ikonrombolás nem is olyan egyszerű dolog. Számítani kell az értetlenkedő felhördülésekre, de ami a legfontosabb: iszonyatosan precízen kell megállítani az időt. Azt a pillanatot, amelyet a múlt nagyjai egyszer már megállítottak a festményeken, szobrokon, Hegarty továbbindította. Hagyott neki időt, aztán újra megfagyasztotta. Az enyészet egy adott minutumában.

Az elmúlás pedig lassan gyökeret ereszt, mint egy üres képkeret.

Ennyi egy ikon.

Valerie Hegarty

Nincsenek megjegyzések: