2008. május 1., csütörtök

Kis Fuck

Valaki értesse meg Gát Györggyel, hogy elbarmolta a dolgot. Ez nem is Kis, nem is Vuk, a 3D-t pedig a szájára ne vegye még egyszer! - Előzmények, kritikák és egy meglepő bejelentés minden idők legszarabb magyar animációs filmje kapcsán.

A botrányok jól ismertek a film körül, már az is kétséges volt, bemutatják-e. Aztán végigszenvedve, végigkínlódva, zokogva, üvöltve arra gondoltam, mennyivel jobban járt volna az emberiség, ha megússza ezt a csapást. De nem. Úgy kellett nekünk Gát György amatőr mocska, mint egy bazi nagy púp a hátunkra, de itt van!

Gát György

Ha azt mondom „amatőr", az egy semmit sem jelentő kis kifejezés arra a förmedvényre, amely a mozikban látható Kis Vuk címen. Mit is mondott Gát György az igen keservesen elkészülő műről annak idején? "Nagyon nehezen engedem el a projektet, mert még mindig látok benne olyat, amit meg akarok változtatni, és amíg nem érzem azt, hogy a Vukkal szembeni nagyon magas elvárásoknak meg tudok felelni, addig én ezt nem fogom bemutatni."

Kis Vuk

És most úgy érzi hogy megfelelt? Ezt nemhogy az eredeti Vukhoz nem lehet hasonlítani, de még a Lolka és Bolkához sem. Azon legalább nevetni lehetett, ezen meg csak bömbölni. Ivitz Rudolf „figuratervező" pedig ilyet mondott az utolsó simítások kapcsán: "Jóval tágabb a célcsoportja, mint az eredeti Vuknak, ma már nagyon kevés rajzfilm készül csak bébiknek. A moziban látható családi filmek tényleg családi filmek lettek. Viccesebb - bár én két éve dolgozom rajta, úgyhogy a poénokon már nem nagyon tudok nevetni -, akciódúsabb, pörgősebb lesz, úgy fog kinézni, mint egy nagy videoklip."

Kis Vuk

Nevetni azt én sem tudtam a poénokon (volt olyan?), az akciódússágot felejtsük el, nagy videokliphez hasonlítani viszont teljesen rendjén lévő dolog, ha a klip mondjuk egy Sebeők János dalára készült vizuális moslékolás. Gát egyenesen nemzetközi atyavilágról álmodik, pedig ezt a borzalmat még a honi mozikból is el kellene tüntetni, nemhogy ezzel égetni magunkat a nemzetközi színtéren. A produrendező neveket is lebegtetett, intörnesönel szinkronügyben: Gengszter Zoltán angol hangja Ice-T, Eminem és Snoop Dogg lett megjelölve, mint lehetséges vojszok, az öreg Vuk (Gálvölgyi János) Pierce Brosnan hangján szólalna meg, a kis Vuk nemzetközi csipogásának egyik esélyese pedig Daniel Radcliffe, aki két potterkedés között biztosan szívesen szopatja magát amatőr 3D-s cuccok szinkronizálásával. Hát persze. Mindezt azok után, hogy az IMDB-n a film a lehetséges 10 pontos szavazatokból éppen 1,2-n áll. Ott az egyik kommentelő meg is jegyzi, sajnálja, hogy 1-gyel kezdődik az értékelőskála, ő mindenesetre beírta: 0/10. Továbbá minden idők legszarabb animációs izéjének is nevezik, de már világviszonylatban.

Kis Vuk

Említtessék meg, szigorúan a rend kedvéért: a borzalom 1,4 milliárd forintba került, ebből 280 millió állami támogatás volt, tehát mi magunk is beadtunk néhány fillért a magyar animációs történelem legsötétebb fejezetébe.

Mielőtt vád érne, hogy a trailer és az előzetes kampány kapcsán kifejtett nézeteim miatt alapból utálom ezt a mocskot, összegyűjtöttem (a teljesség igénye nélkül) néhány gyöngyszemet, amelyek kritikusok, szakmabeliek, vagy egyszerű filmimádók agyában születtek meg a Kis V horrorjának megtekintése után. Az idézetek sűrítménye csapódott le bennem a mű megtekintése közben, s ez képezte volna a jelen írás lényegét, de annyira frappánsan fogalmazták meg, hogy vétek lenne nem kiélvezni a dolgot:

Kis Vuk

"Biztosan emlékeznek arra a korra, amikor a számítógépes animáció azt jelentette, hogy minden felület, legyen az fű, talaj, téglafal vagy vízfelszín, zsizsegős felszínű padlószőnyegnek nézett ki, a körvonalak olyan szögletesek voltak, mint egy posztkolonialista afrikai ország határvonala, ha pedig egy szereplő közel ment bármihez vagy bárkihez, a kép olyan ideges ugrálásba kezdett, mint egy kisebbségi kormányzásra készülő antifasiszta. A Kis Vuk olyan tökéletes hűséggel hozza a kilencvenes évek elejének kompjúterjátékos-modemes-internetes világát, hogy az első öt perc után azt hittem, mindjárt elkezd dolgozni a Láthatatlan Kötőtű, és sorról-sorra letöltődik a vászonra egy ordas pornókép. Hát ez sajnos nem történt meg, mégis tömeges szopás lett a vége."
(Szily László - Index)

"Érződik, hogy a készítők először csináltak 3d-s filmet, az összes gyerekbetegség megtalálható benne. Alap texturális dolgok nincsenek például eldöntve: a rókák arcán a szőrcsomót nem tudták testrészként kezelni, így inkább kinövés lett, a ló meg se nem üget, se nem vágtat, hanem valami furcsa dolgot művel. 92-ben tartott itt ez a műfaj."
(Gauder Áron, a Nyócker rendezője - Index)

Kis Vuk

"A régihez méltó, mondta a rendező-producer Gát György. Csak annyiban van igaza, hogy az első rész néhány hozzávalója megismétlődik a 3d-snek szánt rajzfilmben: van benne dráma, leölt állatok, meg beszélő rókák is, ha nem is jó helyen. Mikor a mókussal ötvözött Kis Vuk megszólal "reggel futok röpi, a pillangó után", az jut az ember eszébe, hogy segítsenek Kis Vuknak, a rókának, és valaki csapja agyon, mielőtt több bárgyúság hagyná el a száját." (Gőzsy Kati)

"A film önmagában is szar. A Kis Vuk megpróbál a klasszikus Vukra építeni, és a szponzorok számát elnézve bizonyos szempontból nem is sikertelenül. Magában a filmben viszont semmi nyoma az eredetinek. Az eredeti Vuk bája, kedvessége és bölcsessége helyett egy élettelen, randa műtrutymót kaptunk, merthogy állítólag erre van a mai kölyköknek szükségük. Ja, meg persze a merchandizingra."
(Sarosácz Iván, cg és animációs supervisor - Index)

Kis Vuk

"Biztosan írtak forgatókönyvet, de az még az elején elveszhetett, az események ugyanis nagyjából ötletszerűen követik egymást, köztük pedig állandóan felcsendül valami nyálas zene, vagy pedig reppelni kezd az istenverte varjú vagy micsoda. Az állatok közül egyébként egyiknek sincs semmiféle egyénisége, max a külsejük alapján lehet megkülönböztetni őket, meg hogy van-e rajtuk nyakörv. Lényegileg talán két fő történetszálról van szó, az egyikben Kis Vuk és az erdei állatok megpróbálják kiszabadítani a cirkuszi állatokat, a másikban pedig Tolószékes Alex beleszeret a szép artistalányba. Gondolom legalábbis, hogy szép, mivel mondják róla, bár a két főszereplő ember körülbelül annyira kidolgozott és olyan mimikával bír, mint az autók töréstesztjeinél használt bábok."
(filmbuzi.hu)

„Elejétől kezdve félkész hangulatot áraszt a film. Legjobban az zavart, hogy a figurák megkülönböztető jegyek nélkül maradtak. Két róka között körülbelül annyi a különbség, mint a FIFA 98-as PC-játékban Ronaldo és Roberto Carlos vonásai között - két kreolbőrű kopasz brazil focista - akkor ez még elment, a játék mai verziójában már szinte a szemráncok is látszódnak - arról nem is beszélve, hogy Shreknek a harmadik folytatásban már fogkövei és pulcsibolyhai is megjelentek. A Kis Vukban simabőrű vagy simaszőrű mindenki, élettelen az összes felület."
(Deák Dániel - filmhu)

Kis Vuk

„Ez a film ugyanis nem pusztán rossz, hanem egyenesen értékelhetetlen. Sok filmre rámondjuk, hogy kínszenvedés végignézni, de A kis Vukot tényleg az. Nem is látom értelmét feleslegesen szaporítani a szót vagy kímélni az alkotókat, ugyanis úgy rossz az egész, ahogy van. Tele a padlás értelmetlen, felesleges és elbaltázott folytatásokkal, de ennyire ostoba, céltalan, koncepciótlan és pocsékul kivitelezett alkotás (bár erre a filmre inkább a tákolmány jelző illene) régóta nem került a magyar mozikba. És ez nem túlzás, nem rosszindulat, A kis Vuk tényleg ennyire szörnyű."
(Draceczki Ádám - Kultúrpart)

És jöjjön a végére a meglepi. Gát György egyfelől teljesen ki van akadva az IMDb-n. „Néhány nap alatt hogy lenne a legrosszabb film? Mihez képest a legrosszabb? Megáll az eszem! Két nap alatt kell versenyre kelnem? 11. 400 nézőnél tartunk, lesznek még sokan akik megnézik." Igen, s még többen lesznek azok, akik megpróbálják lebeszélni a gyanútlan áldozatokat a megtekintésről. Mert ami a mozikban megy Kis Vuk címen, az a dilettantizmus alfája és ómegája.

Másfelől pedig hihetetlen önbizalma van a prodjúszőr-óriásnak. Olyat mondott a minap, amitől a falat megakadt a torkomon. 3D-s animációs stúdiót készül építeni, mert most már tudja a tutit: a nemzetközi piacon csak a 3D életképes.

A jövő tervei között pedig mi szerepel? Az, hogy szakadjon rá egy mázsa 3D-s rókabolha! A Kis Vuk folytatása.

Na, aki ezek után még elviszi csimotáját vukkolni a moziba, az mazochista, szadista, perverz, lélektelen és minden, és egyébként is úgy kell neki, mert megérdemli!





Nincsenek megjegyzések: